Uygarlık, insanlarla doğanın arasını açmıştır.  

“İSTANBUL ŞARKILARI” Konseri
 
“İSTANBUL ŞARKILARI” Konseri
 
 
YAVAŞCA’NIN DANIŞMANLIĞINDAKİ PERA MÜZESİ “TÜRK MÜZİĞİ
KONSERLERİ” YENİ YILDA “İSTANBUL ŞARKILARI” KONULU İLK KONSERİNİ
“MELİHAT GÜLSES” İLE GERÇEKLEŞTİRDİ.
 
Ayten Yavaşca / İstanbul (Efece Haber) - Suna-İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi Prof. Dr. Alâeddin Yavaşca danışmanlığında ve Sinan Sipahi koordinatörlüğünde düzenlediği “Türk Müziği Konserleri”nin yılın ilk konserini, 31 Ocak Pazar günü saat 15:30’da Pera Müzesi Oditoryum Salonu’nda İstanbul Şarkıları” eserleriyle gerçekleştirdi.
 
 
Türk müziğinin tarihsel, kültürel, geleneksel, sosyolojik, antropolojik, felsefî, edebî yönlerini sunuş ve sohbetlerle sunulduğu ve sunuculuğunu Osman Nuri Özpekel’in yaptığı; günümüzün usta yorumcuları ve sâzendelerinin, büyük bestekârların seçme eserlerini seslendirdikleri programlarda bu ayki misafir solist TRT İstanbul Radyosu ses sanatkârlarından Alâeddin Yavaşca’nın öğrencisi Melihat Gülses, misafir genç solisti Tolga Şekerci idi.
 
         
 
Salonun tamamıyla dolduğu; talebin fazla olması sebebiyle sanatseverlerin Pera Cafe’den barkovizyonla izlediği ve Ud virtüözü Osman Nuri Özpekel’in sunduğu konsere Necip Gülses, Mustafa Yolaşan, Turgut Bozkurt, Yusuf Kenan, Dr. Hüsamettin Olgun, Dr. Semra ve Dr. İbrahim Özgün ve çok sayıda seçkin davetli katıldı.
 
Program başlamadan Suna ve İnan Kıraç Vakfı Genel müdürü M.Özalp Birol’un 7 Aralık 2016 yılında vefat eden Mustafa Koç ile ilgili yaptığı küçük konuşma:
“Saygıdeğer konuklarımız, bildiğiniz gibi geçtiğimiz hafta Suna ve İnan Kıraç Vakfı’nın kurucuları Sayın Suna Ve Sayın İnan Kıraç’ın pek muhterem yeğenleri ve sayın İpek Kıraç’ın kuzeni saygıdeğer Mustafa Vehbi Koç beyefendiyi ebedi aleme uğurladık. Bugün izin verirseniz bu konseri İş dünyamıza olduğu kadar kültür ve sanat dünyamıza da çok değerli, çok önemli katkıları olan bu değerli insanın aziz anısına ithaf etmek istiyoruz. Allahtan kendisine birkez daha rahmet diliyoruz, nur içinde yatsın, mekânı cennet olsun. Her zaman sevgiyle, saygıyla ve rahmetle anıyoruz ve anacağız, hoşgeldiniz efendim.”
 
 
Özpekel’in İstanbul ve İstanbul Şarkıları ile ilgili verdiği bilgi ve anekdotlar her zaman olduğu gibi seyirciler tarafından ayrı ilgi gördü. Özpekel Yesâri Asım Arsoy’un İstanbul’u anlatan “İstanbul Vasfında” şiirini okuyarak programa başladı.
Melihat Gülses ilk eserini icra ettikten sonra yaptığı konuşmada Hocası Alâeddin Yavaşca’nın danışmanlığında düzenlenen “Pera Müzesi Türk Müziği Konserleri”nde bulunmaktan sevinç ve onur duyduğu söyledi.
 
Özpekel’in verdiği anekdotlardan:
Büyük önderimiz Mustafa Kemal Atatürk bir sohbet sırasında Yahya Kemal’e şöyle bir suâl sorar:
“Üstad, bu kadar güzel şiirleriniz var da, acaba Milli Mücâdelemiz için yazdığınız bir şiiriniz de var mıdır?”
Milli mücadelemiz için hayli düz yazısı olan şâirin esasen o konuda hiç bir şiiri yoktur fakat üstün zekâsı ile biraz da kasıtla sorulan soruya şu cevâbı verir:
“Paşam Milli Mücâdele baştanbaşa bir şiirdir onun şiiri yazılamaz”
İşte hocam Yesârî Arsoy’dan dinlediğim ve şimdi sizlere nakledeceğim hâtıra bu konuşma ile şöyle örtüşüyor.
Üstad Yahyâ Kemâl de bir gün hocama şu soruyu sorar:
“Âsım Bey, sizin bir hayli şâirden bestelediğiniz çok güzel şarkılarınız var, acaba benden de bir şiir bestelediniz mi?”
 
Hocam önce şu şiiri okur:
Rü’yâ gibi bir yazdı yarattın hevesinle
Her ânını her rengini her şirini hazdan
Hâlâ doludur bahçeler en tatlı sesinle
Bir gün bir uzak hâtıra özlersen o yazdan
Körfez’deki durgun suya bir bak göreceksin
Geçmiş gecelerden biri durmakta derinde
Mehtab iri güller ve senin en güzel aksin
Velhâsıl o rü’yâ duruyor yerli yerinde
Sonra Atatürk’ün sorusuna hemen hazırcevap veren Yahyâ Kemal gibi aynı üstün zekâ ile ona:
“Efendim bu şiir baştanbaşa bir bestedir bunun bestesi yapılamaz cevabını verir.”
 
 
İstanbul Şarkılarının bu konserdeki genç solisti TRT İstanbul Radyosu ve Cumhurbaşkanlığı Klasik Türk Müziği Korosu’nda çalışmalarını sürdürmekte olan Tolga Şekerci idi. Tolga gelecek için ümit verici bir perfonmasla icrasını gerçekleştirdi.
Her konserde olduğu gibi iki kuşak sanatçısı Yesâri Asım Arsoy’un “Sarıyer’de tanıştığın bir hanım” eserini birlikte okudular. İşte eserin hikâyesi:
 
Sultâniyegâh şarkının bestelenişi için anlatacaklarım hocam Yesârî Âsım Arsoy’un ağzından birebir menkuldür:
 
“Efendim Cağaloğlu yokuşundan ağır ağır yukarıya çıkıyorum dâirede bir işimi halletmek üzere. Birdenbire sarışın bir hanım karşımda belirdi. Üstad beni tanıdınız mı dedi. Baktım: Afedersiniz tanıyamadım dedim. Nasıl olur daha iki hafta önce Sarıyer’de bir konaktaki mecliste siz sabaha kadar çalıp söylediniz ben de oradaydım sizi dinledim. Vallahil azim hanımı görmemişim bile o gece. Ama çok üzüldüm bu tegafülüme. Dâirede işimi halledip yokuştan aşağıya imerken tam o hanıma rastladığım mevkide o hanımın ağzından şu mısralar döküldü dilimden:
 
Sarıyer’de tanıştığın bir hanım
Düşünme pek karşındayım a canım
 
Aynı zamanda eseri bestelemek de müyesser oldu. Tam o günlerde Müzeyyen’i bana derse getirdiler 16 yaşlarında kara kuru bir kız. Böyle karşıma oturdu. Şarkıyı bir defa okudum kendisine. Dinledi ve tekrar ettirmeden mukabilen okumaya başladı bana. Birâder sanki ben değil de şarkıyı o bestelemiş. Gözlerimden yaşlar geldi. Böyle kucağına atlayacaktım. Sonra plakta muhâvereli olarak okuduk şarkıyı ve o zamanlarda pek iştihâr etti.”
 
Şimdi alkışlarınızla Melihat Gülses’i tekrar sahneye dâvet ediyoruz. İki kuşak sanatçılarımız az önce hikâyesini anlattığım Sultaniyegâh eseri muhavereli olarak yani düet şeklinde okuyacaklar.
 
Özpekel’den bir başka anekdot:
Târihçi Ahmet Refik Altınay, Ressam İbrâhim Çallı, bestekâr Osman Nihat Akın üç sacayağı gibidirler ve her yılın bir gününde Büyükada’nın Dil mevkiinde buluşurlar. Aralarındaki sözleşmeye göre o buluşmaya içlerinden biri gelmezse, buna ancak ölüm sebep olmalıdır. Nihâyet bir buluşma gününde Ahmet Refik Bey gelmez. İşte bestekâr Osman Nihat Akın o gün Dil’de bu üzüntü ile şimdi dinleyeceğiniz esrin sözlerini yazar ve besteler. Zâten iskeleye geldiğinde Ada vapurundan arkadaşının cenâzesi indirilmektedir.
 
Yine bu yıl Ada sensiz içime hiç sinmedi
Dil’de yalnız dolaştım hep gözyaşlarım dinmedi
Ben de şaştım nasıl oldu yüreğime inmedi
Dil’de yalnız dolaştım hep gözyaşlarım dinmedi
 
Özpekel eserin icrasından sonra verdiği bir başka anekdot:
Efendim hepinizce mâlûmdur ki, Yahyâ Kemal Beyatlı Nâzım Hikmet’in annesi ve güzeller güzeli Celile hanıma çılgınca âşık olmuş fakat bu aşk platonik olmaktan öteye gitmemiştir.
Celile hanımın katıldığı ve Ada’daki bir yalıda gerçekleşen yemeğe maalesef dâvetli olmayan şâirimiz bütün gece körfezde sandal ile dolaştıktan sonra o meşhur şiirini yazmış ve bu güfte Lem’î Atlı ve Zeki Ârif Ataergin de dâhil olmak üzere, tam sekiz bestekâr tarafından bestelenmiştir biz şimdi en bilinen ve Muzaffer İlkar’a âit olanınını solistimizden dinleyeceğiz:
 
Dün kahkahalar yükseliyorken evinizden
 
Daha sonra Cengiz Solakoğlu’nun söylediği her konserde olduğu gibi “burada son
sözü Yavaşca hocamız” söyler geleneği gereği Yavaşca sahneye davet edildi. Yavaşca Mes’ud Cemil’in sözleri Nazım Hikmet Ran’a ait olan Hicaz “Martılar ah eder çırparlar kanat” eserini icra ederek 90 yaşında mûsıkîmize her anlamda hizmete devam ettiğini gösterdi….
Melihat Gülses ve genç solist Tolga Şekerci’nin Osman Nuri Özpekel (Ud), Taner Sayacıoğlu (Kanun), Lütfiye Özer (Kemençe), Volkan Yılmaz(Ney), Volkan Ertem (Viyolonsel) refakatinde icra ettiği İstanbul Şarkıları”
 
Solist
Eser adı
Makam
Melihat Gülses
İstinye körfezinde bu akşam garipliği
Segâh
Melihat Gülses
Sana dün bir tepeden baktım (Aziz İstanbul)
Hicaz
Melihat Gülses
İstanbul'da Boğaziçi'nde
Hicaz
Melihat Gülses
Boğaziçi şen gönüller yatağı
Hicaz
A.Yavaşca(Arşiv)
Kışın ayrı güzelsin yazın ayrı güzelsin
Hicaz
Melihat Gülses
Kandilli yüzerken uykularda
Nihâvend
Melihat Gülses
Körfez'deki dalgın suya bir bak göreceksin )
Nihâvend
Saz
Hicazkâr Saz Semâîsi
Hicazkâr
Tolga Şekerci
Bir yaz gecesi Çamlıca mehtabına geldin
Hüseyni
Tolga Şekerci
Aşkım Yeniköy sahil-i deryasını sardı
K.hicazkâr
Tolga Şekerci
Biz Heybeli'de her gece mehtaba çıkardık
S.yegâh
Melihat & Tolga
Sarıyer'de tanıştığın bir hanım
S.yegâh
Melihat Gülses
Yine bu yıl Ada sensiz içime hiç sinmedi
Nihâvend
Melihat Gülses
Dün kahkahalar yükseliyorken evinizden
Nihâvend
Melihat Gülses
Beğendim biçimini her yerin… (Kadıköylü)
Nihâvend
Melihat Gülses
Yok başka yerin lutfu ne yazdan… (Kalamış)
Nihâvend
Melihat Gülses
Sen körfeze geldiğin zaman
K.hicazkâr
Melihat Gülses
Gidelim Göksu’ya bir âlem-i ab eyleyelim
K.hicazkâr
 

 


Ekleyen Bir Demet Nergis
Tarih 13.2.2016 02:43:37
Yazdır Yazdır
Okunma 935
Eklenen Yorumlar 
  • Diğer Başlıklar
  • Türkan Şoray İzmir Kitap Fuarında
  • Dr. HALİL AKKURT Ortaokulu Öğrenci Sergisi
  • Karikatür Sergisi Galeri Işık’ta
  • Frankie ‘’İyilik için sanat’’la el ele
  • “17’ye 10 Kala: SON KARMA”
  • ERKAN GENİŞ’den SANAT’ a BAĞIŞ
  • ISPARTA SANAT SERGİSİ
  • Mavi Nota Müzik Ödülleri (2015) Sahipleri belli oldu
  • NEŞE-İ SAĞLIK KOROSU & İLKBAHAR KONSERİ
  • ORHAN PAMUK İMZA GÜNÜ
  • Son : 10 Gösteriliyor | Devamı ->

     

           

    Bu websitesi 1360x768 pixel'de en iyi görüntüyü vermektedir. http://www.birdemetnergis.com/ ® 2013. Tüm Hakkı Saklıdır.      Site İçeriği İzin Almadan Kullanılamaz.   Tasarım: Linear Yazılım