Doğaya karşı işlenen bir suçun öcü, insan adaletinden daha zorlu olur  

Masalın Sonu & PERA MÜZESİ
 
Masalın Sonu & PERA MÜZESİ
İtalyan Yeni Gerçekçiliği
2 Mayıs - 30 Mayıs 2014   
“Sinemanın asıl işlevi masal anlatmak değildir.”
Cesare Zavattini
 
Harika Ören (Efece Haber) - Pera Film, 2 – 30 Mayıs tarihleri arasında, İtalyan Dışişleri Bakanlığı ve İtalyan Kültür Merkezi işbirliğiyle, “Yeni Gerçekçilik” akımından dokuz film ve iki özel belgeselden oluşan çarpıcı bir seçki sunuyor.
İtalyan yeni gerçekçiliğinin önde gelen yönetmenlerinden Roberto Rossellini, bu akımı “her şeyden önce dünyaya yönelik ahlaki bir bakış açısı” olarak tanımlamıştı. Faşist rejimin stüdyolarda çekilen melodramlarının ardından gelen yeni gerçekçi filmler, yeni bir toplumsal bilinç sergiliyor, savaş sonrası İtalyası’nda işçi sınıfının çektiği sıkıntıları ve günlük yaşam mücadelesini vurguluyor, savaşın harap ettiği şehirlerde, yenilginin gölgesinde, ekonomik zorlukların maddi koşulları beliriyordu.
Roberto Rossellini’nin  gerçekçiliği,Nazi işgali altındaki Roma’da hayatı ve direnişi anlatan ve 1946’da Cannes’da Büyük Ödül’ü kazanan Roma – Açık Şehir adlı filmiyle dünya sahnesine çıktı. Rossellini, Vittorio De Sica ve Luchino Visconti gibi yönetmenler profesyonel olmayan oyuncularla, dış mekan çekimleriyle, (zorunlu olarak) küçük bütçeler ve gerçekçi bir estetikle, alt sınıftan karakterlere ve onların dertlerine odaklandı. Doğrudan, sade, uzun planlı çekimlere dayanan filmler revaçtaydı.
 

İtalyan yönetmen Vittorio De Sica için Boyacı ve Bisiklet Hırsızı gibi filmlerin senaryosunu yazan Cesare Zavattini, bütün yönetmenlere meydan okuyarak, ‘Gerçeği kazıp çıkarın, yakın zamana dek farkında bile olmadığımız gücü, iletişimi, bir dizi refleksi ona verin,’ demişti. Ona göre kamera ‘Gerçeğe açtır’, gerçeği daha somut ya da çarpıcı kılmak için olay örgüsü icat etmek, gerçek hayatın zenginliğinden kaçmaktır.'' Ona göre sorun “Gerçeği gözlemleyebilmektedir, ondan kurgular çıkarmak değil.”
HEMŞEHRİ
Yönetmen: Roberto Rossellini
Oyuncular
: Carmela Sazio, Gar Moore, William Tubbs
İtalya
, 120’, 1946, siyah-beyaz
İtalyanca, Türkçe altyazıyla

Yeni gerçekçiliğin kilometre taşlarından olan Hemşehri, Rossellini’nin Savaş Üçlemesi’nin ikinci filmiydi (Roma Açık Şehir’den sonra) ve Alfred Hayes’e Akademi Ödülü adaylığı kazandırmıştı. Film, her biri ayrı bir yazar tarafından yazılan (içlerinden biri Federico Fellini’ydi) altı bölümde, müttefiklerin II. Dünya Savaşı sırasında İtalya’yı işgalini anlatıyor. Po Vadisi’nde Almanlarla İtalyan direnişçileri arasındaki savaşı anlatan son bölümse, neredeyse hiç konuşmanın olmadığı dehşetli bir gerilim sunuyor.
 
EKMEK, AŞK VE HAYAL
Yönetmen: Luigi Comencini
Oyuncular
: Vittorio De Sica, Gina Lollobrigida, Marisa Merlini
İtalya
, 90’, 1953, siyah-beyaz
İtalyanca, Türkçe altyazıyla

“Avrupa’nın En Büyük Seks Bombası Patlıyor!” büyük başarı elde eden, Berlin’de Altın Ayı kazanan, en iyi hikaye dalında Oscar’a aday gösterilen bu şehvetli komedide Gina Lollobrigida en ünlü rollerinden birini oynuyor. Gerçekçi ve genelde rüstik ortamları romantik komedi adetleriyle (ve bir-iki muhteşem aktrisle) birleştiren, daha yumuşak ve neşeli bir tür İtalyan yeni-gerçekçiliği olan “pembe yeni-gerçekçilik” türünün önde gelen isimlerinden Luigi Comencini, filmin yönetmeni. Ekmek, Aşk ve Hayal, bu pembe tarzın en önemli örneği. Filmde La Lollo, dağ köyünün güzeli Maria’yı oynuyor, orta yaşlı polis komiseri (büyük oyuncu-yönetmen Vittori De Sica) onun peşini bırakmıyor, ama aslında Maria polislerden birine (Roberto Risso) aşık. Marisa Merlini, köyün ebesini canlandırıyor. Bu filmin büyük başarısının ardından bir dizi “Ekmek ve Aşk” filmi çekildi, aynı oyuncular ve ekiple bir devam filmi yapıldığı gibi, Comencini’yle birlikte pembe yeni-gerçekçiliğin ve ondan sonra gelen commedia all’italiana’nın (İtalyan komedisi) başlıca yeteneklerinden Dino Risi de bunlardan birini çekti.
İTALYA'YA YOLCULUK
Yönetmen: Roberto Rossellini
Oyuncular
: Ingrid Bergman, George Sanders, Maria Mauban
İtalya
, 97, 1954, siyah-beyaz
İtalyanca, Türkçe altyazıyla

Homer Amca’nın evini satmak için Napoli’ye giden Londralı iş adamı George Sanders ve karısı Ingrid Bergman, sekiz yıllık bir evliliğin ardından konuşacak neredeyse hiçbir şeylerinin kalmadığını görüyor. Pazarlık uzadıkça, Bergman ona aşık olan ama çok genç yaşta ölen bir şairi hatırlıyor, Sanders işten uzak kaldığı için yakınıyor, sonunda da ayrılıyorlar – Bergman Müze’deki heykellerin yalınlığına, Vezüv kraterlerindeki iyonlaşmaya ve mezarlıktaki iskeletlere bakmaya gidiyor, Sanders ise Capri’deki arkadaşlarıyla takılıyor, kendisinden uzaklaşmış karısını gönülsüzce takip ediyor, çekici bir fahişeden yakasını kurtarmaya çalışıyor; ikisi de sonunda Pompeii’nin ölülerinin alçı kalıplarına bakmak için bir araya geliyor. Pek az şey oluyor, ama bir evliliğin inceden inceye çözülmesini görüyoruz. Kurtarmak için bir mucize mi gerekli? Rossellini ve Bergman’ın kendi evlilikleri de parçalanıyordu, dolayısıyla burada anlatılanlar salt kurgudan öte şeyler, zaman ve ölümlülük karşısında kırılgan bir birlikteliğin acı verici derecede içten bir anlatımı söz konusu
UMBERTU D
Yönetmen: Vittorio De Sica
Oyuncular
: Carlo Battisti, Maria Pia Casilio, Lina Gennari
İtalya
, 89’, 1952, siyah-beyaz
İtalyanca, Türkçe altyazıyla

Vittorio De Sica’nın bu yeni-gerçekçi başyapıtı, İtalya’nın savaş sonrasında ekonomisini rayına sokmaya çalıştığı yıllarda geçinmeye çalışan yaşlı bir emekliyi izliyor. Köpeği Flike dışında kimsesi olmayan Umberto, insani duyguların modernleşme güçleri tarafından yok edilmiş gibi göründüğü bir şehirde onurunu korumaya çalışıyor. Temel ihtiyaçlarını –yiyecek, barınak, arkadaşlık- karşılamak için verdiği mücadele, çekilmiş en acıklı filmlerden birini, dünya sinemasının gerçek bir klasiğini yaratıyor.
Mayıs ayı sonuna kadar İstanbul Pera Müzesi'n de devam edecek muhteşem film gösterisini kaçırmayınız, derim...
 

 


Ekleyen Bir Demet Nergis
Tarih 18.5.2014 23:53:15
Yazdır Yazdır
Okunma 1359
Eklenen Yorumlar 
  • Diğer Başlıklar
  • BİR HAREMİM OLSUN İSTERDİM & Bedri Baykam
  • Ustalara Saygı ‘’Dursun Ali Akınet’’
  • Ömür Eke’nin “ Kadın Ruhu’’ isimli resim sergisi
  • “BAŞARIYA ALKIŞ ve EMEĞE SAYGI” Ödülleri Sahiplerini buldu.
  • “Sanat İstanbul'da “Çayın Tadı” ile Hayat Buldu.“
  • Hande Erçel dansıyla herkesi büyüledi
  • Yazın En Çok Tercih Edilen Estetik
  • “ Suluboya Rüyası Bodrum’ Davet Ediyor.”
  • Bensen Ünlüoğlu’ndan Ağaca Övgü
  • Kadın Sorunlarına Heykelli Mesajlar
  • Son : 10 Gösteriliyor | Devamı ->

     

           

    Bu websitesi 1360x768 pixel'de en iyi görüntüyü vermektedir. http://www.birdemetnergis.com/ ® 2013. Tüm Hakkı Saklıdır.      Site İçeriği İzin Almadan Kullanılamaz.   Tasarım: Linear Yazılım