Her yıkıntı onarılabilir, doğanın yıkıntısı asla…  

SALT BEYOĞLU YAZLIK; Şehirlinin Kolonisi
 
SALT BEYOĞLU YAZLIK; Şehirlinin Kolonisi
Harika Ören (Efece Haber) - SALT Beyoğlu ''YAZLIK: Şehirlinin Kolonisi'' isimli sergisini 5 Eylül 2014 akşamı kalabalık bir davetli topluluğunun eşlik ettiği kokteyl ile açtı. Detaylı bir araştırma sonucu ''Şehirlinin Kolonisi Müstakil Evlerden Sitelere''adlı etkinlik;Türkiye kıyılarındaki yazlık konusunu detaylı bir şekilde, değişik açılardan ele alan bir araştırma sonucunda; Türkiye'nin bir dönem, toplumsal tarihine açıklık getiren, nostaljik bir çalışmayı içeriyor. SALT Beyoğlu’nda Kalebodur’un desteğiyle açılan sergide, bir sahil beldesinde ev sahibi olma arzusunun tetikleyicileri ve neticeleri, ayrıntılarıyla ortaya konuyor.
Yayınlanan basın bülteninden '' Marmara, Ege ve Akdeniz kıyılarındaki geçici şehirli evleri ile bu evler çevresinde oluşan hayatın günlük dilde bir adı var: Yazlık. Yılda taş çatlasa üç ay kullanımda olan bu ortam, 1980’lerden itibaren Türkiye’nin orta hâlli aileleri arasında bir tatil biçimi olarak modalaştı. Popüler kıyı beldeleri o günden bugüne suyu, yolu, telefonu, bakkalı eksik bir taşradan tam teşkilatlı bir garip şehir uzantısına dönüştü. Yazlıklarını kış evinin çıkma eşyasıyla donatanlar, günü geldi içeride ne mümkünse yıkıp yenisini yaptı: Odalar büyüdü, mutfaklar açıldı, verandalar bahçeyi kapladı. Sahilin altın kumu inşaat kumuyla devşirildikçe evler el değiştirdi, siteler başkalaştı.
İlk yirmi yılını bir yazlığa verenler, ikinci yirmi yılları için bozulan kasabalardan kahvehaneleri henüz zincirleşmemiş kıyılara göç etti. Yazlar geçip giderken, geriye her boşluğu yeni bir lüks rezidansa meyilli dev bir belde kaldı. YAZLIK: Şehirlinin Kolonisisöz konusu yazlık olgusunu kültüre has bir dönem icadı olarak inceler; coğrafi ve toplumsal etkileri bakımından tarihsel bir arka plana oturtur.
Boğaziçi yalılarından ada konaklarına, Osmanlı saray halkından sefirlere, 19. yüzyıl İstanbul’u sayfiyenin merkeziydi. Tipik Ege yazlığının öncülü de Marmara sayfiyesidir. Mimarlık ve popüler kültür dergilerinde müstakil sayfiye evlerinin sunulup tavsiye edildiği 1930’lu yılların ardından, tüm Türkiye kıyılarının Ankara’nın sözüne bağlandığı dikkatten kaçmamalı. Ege ve Akdeniz’in devlet nezdinde bir potansiyel olarak keşif ve teşvik edildiği 1950’li yıllarla birlikte, yazlık âleminde de bireysel heveslerden toplu konutlar dönemecine girildi. Büyükşehirde oturmanın değeri, yazları güneyde serinlemeye endekslendikçe yapı kooperatifleri bir çırpıda çoğaldı. Bu dönemeçte ev hayalini gerçekleştirmek için, kıyı arazisini arsaya çevirecek başkent kurumlarıyla dirsek temasında olmak önemliydi. 1980’lerin devamında ölçek yerelden devlete büyüyüp hak, hukuk, planlama merkezîleştikçe kıyılar nizamınca yap-sata teslim edildi.
Mimarlar yazlık ortamının her döneminde etkindi, oysa yazlıklar mimarlık araştırmalarına bütünlüklü şekilde konu edilmedi. İstanbul yalıları ve ada konakları -hele de mimarları bilindikse- güncel kaynaklarda mevcuttur. Ancak, nispeten merkezden uzakta yer alan çok sayıda nitelikli tekil yapı kapsam dışında. 1970’lerdeki site uygulamaları, konuta odaklı incelemelerden ziyade mimar profillerinde karşımıza çıkıyorlar. Yazlığın gittikçe popülerleştiği yap-sat döneminde ise, özellikle Mimarlar Odası’nın mevcut yığılmaya ilişkin öngörülerine rastlıyoruz.
Şehirlerin kıyılardaki baskısı salt yapı üretimini aşarak her yere birebir aynı yaşam tarzını uygulamaya dönerken, mimarlar marka proje üretmek için bugün yine kıyılara davetliler. Tümüyle terk edilmiş hayalet beton kasabalardan kuzey Avrupalılara güneş şişeleyen laboratuvarlara, yakın gelecekte ne işe yarayacakları üzerine sayısız kurgu üretebileceğimiz yazlıklara bakmanın artık tam zamanıdır.'' Bilgilerine erişiyoruz.
YAZLIK: Şehirlinin Kolonisi kapsamında mimari, hukuki ve edebî kaynaklar temelinde yürütülen araştırmalar, yazılı belge, çizim, fotoğraf, film, maket ve mobilyadan oluşan çeşitli malzemeyle sergiye aktarılarak; SALT Araştırma başta olmak üzere çok sayıda kurum arşivinden derlenen içerik, aile arşivlerinden seçkiler, güncel saha araştırmaları ve sanatçı işleriyle desteklenmiş.
Sergi süresince,  sunulan konular, “Kıyı”, “Ev” ve “Hafif”başlıklı konuşma programları ile SALT Yorumlama’nın hazırladığı atölyelerde detaylı olarak ele alınacak ve SALT Beyoğlu’ndaki Açık Sinema’da gerçekleştirilecek ''Bugün Günlerden Ne? '' programında, 10 hafta boyunca her Perşembe günü farklı coğrafyalardaki tatil evlerine odaklı uzun metrajlı birer film gösterilecek.
Araştırmaları,  SALT / Meriç Öner ile Alper Kurbak, Bahar Akgün Dilşad Aladağ, Aslı Can, Melodi Dilan Gülbaba, Begüm Hamzaoğlu, Vasıf Kortun, Lorans Tanatar Baruh tarafından; tasarımı, PATTU / Cem Kozar, Işıl Ünal ile Ilgın Külekçi, Oya Çitci, Gizem Fidan, Gamze Özcan tarafından; saha tespitleri, whatabout / Atıl Aggündüz ile Dilşad Aladağ, Emirhan Altuner, Hayriye Avcı, Emine Mine Bora, Beste Çakır, Merve Dokumacı, Melodi Dilan Gülbaba, Serli Hobikoğlu, Cansu Kaçar, Meriç Musaoğlu, Öygü Özkurt, Esin Uçkun, Asya Ece Uzmay, Emre Üngör, Sena Yıldız, Yeşim Yılmaz tarafından hazırlanan muhteşem sergiye; Ekin Özbiçer, Ege Berensel, Cengiz Tanç, Simge Hough ve Burcu Kütükçüoğlu, Dilşad Anıl ve Özlem Tıpırdamaz' da katkılarda bulunmuşlar.
Titizlikle hazırlanan serginin verileri,SALT Araştırma, Mimarlar Odası Arkitekt Veritabanı, Ağa Han Mimarlık Ödülleri Vakfı, T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, TBMM Arşivi, İBB Atatürk Kitaplığı, Milli Kütüphane'den sağlanmış. Mimari maketleri, Doty / Ömer Talha Yağcı, Dilan Çelik, Duran Taşdemir hazırlamışlar. Çevirileri Michael D. Sheridan, R. Aslıhan Aksoy-Sheridan yapmışlar.
Kalebodur desteğiyle yapılan sergide bazı yer kaplamaları Kalebodur tarafından değişik bir malzeme kullanılarak oluşturulmuş ve yeni malzemelerin kullanım alanlarında ki şekli de izleyiciye sunulmuş.
Bizleri böylesine anlamlı, kapsamlı bir sergiyle buluşturarak; toplumsal tarihimizin bir dönem başlangıcına ışık tutup, düşündüren, güldüren, duygulandıran; serginin oluşmasında katkıları olan herkese teşekkürler... Derya Açar Ergüç, Dilşad Aladağ, Zeynep Akan, Şeyda Arguner, Begüm Aydoğdu, Ufuk Barkman, Cengiz Bektaş, Umur Bugay, Aslı Can, Ceren Candemir, Emre Caner, Melek Celal Sofu, David Corradini, Nuray Coşan Temiz, Beste Çakır, Barış Çakmakçı, Işıl Çokuğraş, Tuğçe Çubukçuoğlu, Zafer Dargı, Nil Deniz, Zeliha Deniz, Altan Denizsel, Melisa Duran, Merve Elveren, Cemal Emden, Esen Emiroğlu, Aydan Ersoy, Öcal Ertüzün, Güneş Forta, Zeren Göktan, Ahmet Göktan, Emine Gönel, Melodi Dilan Gülbaba, Ersen Gürsel, İmre Hadi, Sevinç Hadi, Tülin Hadi, Anita-İzzet Saban, Füsun Karaman, Işık Kavalcı, Elif Kılıç, Zeynep Kılıç, Melisa Korkmaz, Neslihan Koyuncu, Cem Kozar, Yelta Köm, Ilgın Külekçi, Gülüm Kürkçü Şakar, Samim Magriso, Fulya Menderes, Alp Negri, Cansu Oranç, Alev Öner, Nilüfer Örel, Pelin Özgen, Deniz Pala, Nursel Paykal, November Paynter, Zeyno Pekünlü, Başak Sanaç Tanrıverdi, Selin Sevim, Eren Sevinçhan, Mutena Sezgin, Hale Sinirlioğlu, Evren Sönmez, Savaş Sönmez, Aslı Şahin Yılmaz, Elif Tan, Tuluy Tanç, Dilek Turan, Müge Tüfenk, Nazmi Ulutak, Derya Uzal, Işıl Ünal, Ece Üstün, Gül Yasa Aslıhan, Ayşegül Yürekli, Papatya Mobilya, YANDEX, Ceylan Yüceoral, Zeynep Akan teşekkürler.
Gidin ve görün, hoşunuza gidecek, İstanbul SALT Beyoğlu'nda ''YAZLIK: Şehirlinin Kolonisi'' sergisini, 5 Eylül-16 Kasım 2014 tarihleri arasında görebilir, çeşitli etkinliklere katılabilirsiniz.
 

 


Ekleyen Bir Demet Nergis
Tarih 8.9.2014 22:14:58
Yazdır Yazdır
Okunma 1833
Eklenen Yorumlar 
  • Diğer Başlıklar
  • ‘’CUMHURİYET’in IŞIĞINDA BEŞİKTAŞ’’ SERGİSİ AÇILDI
  • SO ART PROJECT & MUCİZEVİ YANSIMALAR
  • ’İKİ DOSTYÜREK, İKİ FIRÇA’’ Resim Sergisi
  • ‘’Zamansız, mekânız, yorumsuz’’ Bir Sergi
  • MARDİN’de İSTANBUL DÜŞLERİ
  • NEŞE SELİ BODRUM SERGİSİ
  • RENKLERLE İLK ADIM SERGİSİ
  • TATİL MODASI
  • Kuşadası ‘’HERYERDE HERKES İÇİN SANAT HAREKETİ ‘’
  • XXL ŞAPKALAR ALTINDA YAZ
  • Son : 10 Gösteriliyor | Devamı ->

     

           

    Bu websitesi 1360x768 pixel'de en iyi görüntüyü vermektedir. http://www.birdemetnergis.com/ ® 2013. Tüm Hakkı Saklıdır.      Site İçeriği İzin Almadan Kullanılamaz.   Tasarım: Linear Yazılım