Her yıkıntı onarılabilir, doğanın yıkıntısı asla…  
  • BEDRİ RAHMİ’yle Sanatı Sevmek
  •  
               B. Rahmi Eyüpoğlu'nun aile kolleksiyonundan derlenen eserlerin yer aldığı Caddebostan Kültür Merkezi’nde açılan Bedri Rahmi Eyüpoğlu 100.Yıl Sergisi’nden müthiş etkilenmiş, üç kere doya doya gezmiştim.  Nedendir bilmem, vefatıyla yarım kalan ''MOR HAN'' tablosundan çok etkilendim.
               Bedri Rahmi Eyüpoğlu'nun çalışma masası, kullandığı resim fırçaları, şiirlerini ve yazılarını yazdığı daktilosu; yazmalar, seramik objeler, bildik ünlü tabloları; ilk kez sergilenen 25 tablosunun yer aldığı sergiyi heyecan ve hayranlıkla izlemiştim. Sanki Bedri Rahmi oradaydı. Ruhu eserlerinde, görünmeyen bedeni, kah yazı masasında bir-iki satır yazıyor; kah seramik boyuyor; kah baskı yapıyordu.90 parça sanat eserinin her birinin içinde nefesi, alın teri vardı. 100.Yıl sergisi bana usulca sanatçının özel yaşamına değebilme  imkanı bulmanın gururunu tattırmıştı.   
                Sergiyi varlığıyla onurlandıran, rahmetli  Yaşar Kemal dostu Bedri Rahmi ile yaşadığı bir anısını paylaşarak bizleri gülümsetmişti. ‘’Üçüncü kitabımı çıkarmak için Paris’e gitmiştim. Param vardı. Abidin Dino ile gittiğimiz şimdi çok ünlü olan bir ressamın sergisine gittik. Orada iyi bir tablo bulup alamadım.  Abidin bana Bedri’den almamı önerdi.  İstanbul’a dönünce Bedri’yi ziyarete gittim. Hastaneden yeni çıkmıştı. Birkaç tablosunu almak için seçtim. Bedri sevineceğine, bozulmuştu. Anlayamadım. Eşine ‘Yoksa ben ölecek miyim?’ demiş. Yaşayacağına inandırmak için ancak bir tablo seçip, aldım. Para bile almak istemedi. Zaten yazarlara yarı fiyata satardı.’’
                Anılara uzanmışken  Bedri Rahmi’ye de kulak verelim. 1938 yılında başlayan yurt gezileriyle Anadolu’yu fark eden, duyumsayan Eyüpoğlu;  kilimi, motifleri, taşı-toprağı-ateşi, çiçeği-böceği, destanlarıyla vurulduğu Anadolu’nun taşlarını bile sanat eserine dönüştürdüğü bir döneme girer. Aşık Veysel’le tanışır. Hayran olur. Tanınması bilinmesini ister. Filmini yapar. Aralarında geçen söyleşiyi şöyle anlatır: ‘’Serde ressamlık olduğu için Veysel’le konuşurken konu renklere geldi. ‘Ekmeğin rengini hatırlıyor musun? Aşık’ dedim. ‘ Hayır’ dedi. ‘Tuzun rengini?  Hayır’ dedi. İneklerin, mandaların, öküzlerin? Hayır’ dedi. Dağların, taşların, böceklerin, kuşların rengini? Hayal meyal’ dedi. ‘Toprağın rengini? Hayır’ dedi. ‘Kanın rengini?’ Diye sorunca durdu ve düşündü. ‘Hatırlıyorum’ dedi. ‘Altı yaşındaydım. Babamın kafa kağıdında kırmızı mürekkeple yazılmış bir satır vardı, o da kan renkteydi’
             Bedri Rahmi Anadolu’yu fark ettiğinde Yazmacılık Geleneği’ne yeni bir yorum kattı. 1955 yılında Nazilli Basma fabrikasına davet dildiğinde yabancı desenler yerine yerli desenlerle üretim yapılmasını teklif etti. ‘’Güzel, yararlı olmalıdır’’ felsefesiydi. Heyecanla, Nazilli için birçok motif çizdi. Eyüboğlu’nun ölümünün 41. Yılı anısına Eskişehir Odunpazarı, Tarihi Kurşunlu Külliyesi'nde  açılan "Yazmalar Sergisi" özgün desenleriyle bizleri bir kez daha buluşturdu. 
               Beyoğlu’nu gece gündüz demeden gezmeyi, yaşamayı seven babam Bedri Rahmi Eyüpoğlu’nun dizelerinin hayranıydı. ‘’Karadut’’ şiirini dilinden düşürmezdi.  Bedri Rahmi’nin beş ressam tarafından kurulan D Grubu'yla ilk sergisini 1933’de Narmanlı Yurdu'nun altındaki Mimoza Şapkacısı'nda açtığını babam anlatmıştı. İlk kişisel sergisini 1935’de Bükreş’te açtığını da.
              Bedri Rahmi Eyüboğlu; O akademi hocası, O ressam, O şairdi. ‘’Ressamlığıma, şairliğime dil uzatanları affederim ama hocalığıma dil uzatanın alnını karışlarım’’ derdi. “On’lar Grubu”nu oluşturan ilk öğrenci grubundan başlayarak öldüğü yıl olan 1975 yılına kadar yetiştirmiş olduğu çok sayıda öğrencisi;  hocalarına sevgi ve saygılarını her zaman korudular. Bedri Rahmi’nin “Sanat eğiticiliğinin olmazsa olmazı sanatı sevmektir” sözünü vazgeçilmez bir öğüt saydılar.
     
     
     

     

    Harika ÖREN ( 5.11.2017 23:53:20 )
     
    1.BEDRİ RAHMİ’yle Sanatı Sevmek
    2.SANATÇI YÖNÜYLE ABDÜLMECİD EFENDİ
    3.Dünyadan Nazan Erkmen Geçti
    4.HEP ÖYLE OLMADI MI?
    5.KADINLARA KÜÇÜK MUTLULUKLAR
    6.AŞKI-SEVGİSİ FARKLI
    7.BÜYÜLÜ ŞEHİRLERİN SOKAKLARINDA
    8.İMKANSIZ MI?
    9.İyi insan olmak
    10.Perili Köşk’te Sanat
    11.NEDEN SAĞDAN SOLA?
    12.SANAT ARASI ATIŞTIRMALAR
    13.Bahar Çiçekleri Sanat ve Kültür Festivali
    14.GEÇMİŞ YILLARA DAİR
    15.DALGALAR…
    16.YENİ MÜZELER YAPILIYOR
    17.SEVGİ EKİP, TİYATROYA SIĞINALIM
    18.DALGALAR…
    19.HEYKEL 153 YAŞINDA
    20.O İYİ KİTAPLAR OLMASAYDI
    21.Hayatta güzel yaşamak
    22.SANATLA İDEAL YAŞAM
    23.Feyhaman Duran İki Dünya Arasında
    24.HAYAL KURMAK
    25.TADINDA BIRAKTIM ZAMANI…
    26.KÖMÜRE BULANMIŞ HAYATLAR & 1
    27.İÇİMİZ DIŞIMIZA ÇIKTI
    28.NİCE MUTLU YILLARA...
    29.MUTLU YILLAR TÜRKİYE
    30.10 Aralık Dünya İnsan Hakları günü.
     
    Sayfalar :  | 1 |  | 2 |  | 3 |  | 4 | 
    Son 120 Sonuç Görüntülenir
  • En Son Eklenenler
  • Kadına Şiddet ve Mücadele Yöntemleri
  • Atatürk Hayranından Sergi
  • BEDRİ RAHMİ’yle Sanatı Sevmek
  • GALERİ SOYUT’ta ÜÇ Sanatçı ÜÇ Sergi
  • EURAS’TAN KÜLTÜR-SANATA BÜYÜK DESTEK
  • SANATÇI YÖNÜYLE ABDÜLMECİD EFENDİ
  • Dünyadan Nazan Erkmen Geçti
  • BİR HAREMİM OLSUN İSTERDİM & Bedri Baykam
  • Duayen Sanatçıdan “Otoportreler” Sergisi…
  • Ustalara Saygı ‘’Dursun Ali Akınet’’

  •  

           

    Bu websitesi 1360x768 pixel'de en iyi görüntüyü vermektedir. http://www.birdemetnergis.com/ ® 2013. Tüm Hakkı Saklıdır.      Site İçeriği İzin Almadan Kullanılamaz.   Tasarım: Linear Yazılım